Wednesday, May 12, 2010

~Jelajah 2010: Di INSTITUT PENYELIDIKAN PERHUTANAN (FRIM)~




Assalamualaikum wbt,

Pada 3 Mac 2010, Alhamdulillah dengan izin dan rahmatNya memberi peluang berjalan-jalan menikmati keindahanNya yang bersifat sementara..

Antaranya FRIM menjadi destinasi.. rombongan terdiri kawan-kawan sekelas Bahasa Mandarin termasuk "foreigner student"..


Sebagai kenang-kenangan..
bersama 'foreigner student' dan pensyarah Bahasa Mandarin


Untuk pengetahuan ,Muzium FRIM bermula sejarahnya sebagai paparan mudah kayu dan hasil hutan-berkaitan lain di ibu pejabat Jabatan Perhutanan di Mahkamah Hill di Kuala Lumpur, pada akhir abad kesembilan belas. Ketika FRIM ditubuhkan, ini adalah salah satu bahagian pertama yang berpindah ke Kepong.

Hal ini perlahan-lahan telah ditingkatkan selama bertahun-tahun menjadi sebuah paparan dinamik memberikan wawasan tentang ekosistem hutan negara, dengan menggunakan bervariasi dari kayu dan hasil hutan lain dalam kehidupan manusia sehari-hari. Beberapa artifak yang beredar dipaparkan contoh pengerjaan, sementara yang lain berbicara tentang usia ketika laki-laki harus memanfaatkan inovatif dari setiap bahan yang sedia untuk hidup lebih cekap.

Muzium ini juga memperkenalkan pengunjung ke beberapa fakta biologi yang menarik dan proses-proses hutan tropika. Pengunjung juga boleh melihat bagaimana teknologi moden boleh kerajinan dan mengungkapkan keindahan kayu, salah satu bahan tertua yang digunakan oleh manusia.


Akhir kalam, mengambil sehari berjalan-jalan menenangkan fikiran amat terasa nikmatnya selepas berhempas pulas berusaha menghadapi Final Exam... Sungguh indah ciptaan Ilahi..

0 comments:

Post a Comment